Naukowcy, którzy prowadzą badania, wykorzystują dwie techniki pomiarowe. Jedną z nich jest wibrometria laserowa - głowica umożliwia pomiar zmian prędkości na próbce. Próbka to kształtownik stalowy takich rozmiarów jakich mamy fragmenty konstrukcji stalowych więc to co robią odwołuje się ściśle do tego, co można spotkać w życiu.
Druga metoda to pomiar fali przy pomocy przetworników, które reagują na drgania. Dzięki badaniom naukowcy ustalą jak fale zachowują się w różnego rodzaju konstrukcjach i materiałach. Problem w tym, że zjawisko skomplikowane i trudne w opisie matematycznym.
Fala reaguje na zmiany w strukturze materiału, np. na uszkodzenia powodowane korozją czy poluzowaniem łączników. Śledząc sposób, w jaki fala przebiega po danym elemencie, można wnioskować czy jest on w pełni sprawny, a więc i bezpieczny.
Prowadzone badania w przyszłości mogą więc pomóc w monitorowaniu stanu konstrukcji budowlanych, takich jak duże mosty, ale także maszyn czy samolotów. Badania prowadzone teraz w warunkach laboratoryjnych mają być podstawą do opracowania cennych nieniszczących technik pomiarowych.
Projekt finansuje Narodowe Centrum Nauki.