150. rocznica budowy kolejowego tunelu pod Przełęczą Łupkowską

Marek Winiarski 2024-06-30
UDOSTĘPNIJ:
150. rocznica budowy kolejowego tunelu pod Przełęczą Łupkowską
Tłumy turystów przyciągnęła 150. rocznica budowy tunelu kolejowego pod Przełęczą Łupkowską. To była inwestycja, o której mówiła wówczas cała Europa, dzięki której Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna połączyła Przemyśl i Lwów ze stolicami Austro-Węgier. Jubileusz zorganizowało Stowarzyszenie "Opiekunowie Bieszczadzkiej Historii".

Tylu podróżnych na stacji w Łupkowie przy granicy ze Słowacją, nie było od wielu lat. Przywiozły ich dwa składy pociągów specjalnych - "Przełęcz" oraz "Osławica", kursujących z okazji jubileuszu tunelu kolejowego.

Turyści w pieszo-rowerowym rajdzie dotarli szlakiem do granicy ze Słowacją. Gwoździem programu było przejście całej długości tunelu kolejowego. W trakcie wysłuchano historii obiektu, a jest w niej wiele ciekawych wątków, choćby wizyta cesarza Franciszka Józefa. Była prelekcja i wystawa zdjęć archiwalnych.

Tunel Łupkowski od czasu powstania, stał się ważnym obiektem służącym ożywieniu gospodarczemu. Był wielokrotnie niszczony z powodu strategicznego znaczenia podczas toczonych batalii obu wojen światowych.

Tunel był kilkakrotnie wysadzany, za każdym razem od strony północnej, czyli po polskiej. Od strony południowej do dziś zachował się nietknięty portal. Artefakty wojennych zmagań prezentowali członkowie Stowarzyszenia Eksploracyjno-Historycznego Galicja.

Ponad 400-metrowy tunel można zobaczyć także z okna pociągu Polregio. Kursuje w wakacyjne weekendy na tracie Rzeszów – Medzilaborce, przejeżdżając właśnie przez tunel pod Przełęczą Łupkowską.

Źródło:
TVP3 Rzeszów