Oświatowa debata w Rzeszowie

Szymon Ukraiński 2024-11-18
UDOSTĘPNIJ:
Oświatowa debata w Rzeszowie
W debacie oświatowej w Rzeszowie uczestniczyła wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer. W spotkaniu wzięli udział dyrektorzy podkarpackich szkół. Rozmawiano o przygotowywanej reformie edukacji, która zakłada m.in. zmiany w podstawie programowej i nowe przedmioty.

Takie spotkania z dyrektorami szkół w całej Polsce mają pomóc Ministerstwu Edukacji Narodowej w przygotowaniu nowej reformy oświatowej.

Teresa Kubas - Hul - wojewoda podkarpacki:
"Zmieniają się oczekiwania naszych pracodawców i dlatego też my musimy przygotowywać młodzież szkolną do takiego etapu, że w momencie kiedy podejmują decyzję o kontynuowaniu nauki na studiach wyższych, żeby byli do tego przygotowani".

Ministerstwo edukacji chce także zająć się przepisami tak zwanej ustawy Kamilka. W założeniu ma ona zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w szkołach, ale jak podkreślają dyrektorzy placówek, są zapisy, które stwarzają problemy. Na przykład te dotyczące zaświadczeń o niekaralności dla studentów przychodzących na praktyki w szkołach.

Katarzyna Lubnauer - wiceminister edukacji narodowej:
"Tam, gdzie chodzi o bezpieczeństwo, musimy bardzo precyzyjnie się wypowiadać kto powinien a kto nie powinien mieć kontaktu z dziećmi, ale nie może być tak, żeby szkoły się zastanawiały czy w ogóle mogą uruchomić praktyki u pracodawcy, bo przecież nie sprawdzą wszystkich pracujących w zakładzie pracy".

Od nowego roku szkolnego ministerstwo planuje też wprowadzić nowe przedmioty. Edukacja obywatelska ma zastąpić Historię i Teraźniejszość. W przyszłym roku w szkołach nie będzie też przedmiotu Wychowanie Do Życia w Rodzinie. W jego miejsce wejdzie Edukacja Zdrowotna. Propozycja Ministerstwa Edukacji Narodowej to również odejście od nauczania dzieci do 6. roku życia za pomocą tabletów i komputerów.

Jak podkreślała dziś wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer, trwają pracę nad zmianami w podstawie programowej. Ma powstać w oparciu o nowym profil absolwenta polskiej szkoły, który jak podkreśla resort edukacji, powinien posiadać trzy podstawowe umiejętności - sprawczość, wiedzę i kompetencje.

Źródło:
TVP3 Rzeszów