Mimo, że tzw. Fundusz Autobusowy wspiera podkarpackie samorządy od 5 lat problem z wykluczeniem komunikacyjnym wciąż ma wiele podkarpackich miejscowości. Ostatnio mówiliśmy m.in o sygnałach mieszkańców gminy Jawornik Polski, którzy skarżyli się, że na większe zakupy, do lekarza czy do rodziny, muszą wcześniej organizować cały wyjazd, prosić o pomoc sąsiada czy znajomych od czasu gdy autobus relacji Przeworsk - Dynów skrócił trasę.
Fundusz Autobusowy to szansa na rozwiązywanie takich problemów. Rządowa dopłata to 3 zł do jednego wozokilometra. Wnioski mogą składać gminy, związki międzygminne, powiatowo- gminne, powiaty, związki powiatów i województwo. Obowiązuje zasada jeden wniosek na dowolną liczbę nowych linii.
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki:
-Promowane będą samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych i które utworzą więcej linii komunikacyjnych, a linie będą najdłuższe o największej liczbie zatrzymań na przystankach.
Wnioski będą oceniane w oparciu o kryteria określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Nabór potrwa do 9 grudnia. Zainteresowanie zwykle jest bardzo duże, jeśli tak będzie także w tym roku, jak informuje wojewoda, jest szansa na dodatkowe fundusze z rezerwy budżetowej.
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki:
- Z dotacji w roku 2024 udało się utworzyć na terenie województwa podkarpackiego 378 nowych linii, najwięcej w powiecie stalowowolskim, w następnej kolejności Związek Jarosławski 42 linie i Związek Rzeszowski 40, a powiat stalowowolski 84 linie.
Umowa podpisywana jest na rok, samorządy płatności otrzymują kwartalnie. Z danych Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wynika, że takie linie, utworzone dzięki dodatkowemu wsparciu, utrzymują się w rozkładach, co zawsze rozwiązuje wiele lokalnych problemów komunikacyjnych mieszkańców.
Monika Barszcz-Chodkowska, dyr. Wydziału Infrastruktury PUW:
-Samorządy roztropnie podchodzą do tworzenia tych linii, te linie są tworzone np. po to, by dzieci mogły dojechać do szkół, to są takie bardzo prozaiczne sprawy, gdzie to naprawdę rozwiązuje ludzkie problemy gdzieś tam w taki sposób, gdzie samorząd nie byłby stanie utrzymać danej linii.
Fundusz zachęca do uruchamiania nowych połączeń na nierentownych liniach. W grudniowym naborze wniosków na 2025 rok do podziału jest ponad 57 mln zł.