Sanocki Autosan jest gotowy do seryjnej produkcji autobusów miejskich na gaz sprężony CNG. To pojazdy niskoemisyjne, bardziej ekologiczne, cichsze. Mają być niebawem testowane w Rzeszowie i na Śląsku. Autosan, który jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej wychodzi na prostą. Fabryka zwiększyła zatrudnienie o 20 procent. A jeszcze rok temu groziła jej likwidacja.

Nowy miejski autobus ma już niezbędne certyfikaty i może być produkowany seryjnie. Zdał też praktyczny egzamin bo przez miesiąc woził pasażerów komunikacji miejskiej w Sanoku. Ma też być testowany na Śląsku i w Rzeszowie. Od innych Autosanów wyróżnia go niewielka nadbudowa nad przednią częścią autobusu. Są w niej butle ze sprężonym gazem, który zapewnia pojazdowi zasięg do 450 kilometrów.

Maciej Krzyż, dyr. działu handlowego Autosanu - Jest to niskoemisyjny pojazd, który emituje znacznie mniej zanieczyszczeń w porównaniu do tradycyjnych autobusów zasilanych olejem napędowym, a oprócz tego, jest znacznie cichszy.

To ważny argument dla miejskich przewoźników i samorządów. Liczy się też bezawaryjność oraz wyposażenie. W nowym autosanie to między innymi zestaw 6 kamer monitorujących nie tylko pasażerów ale też kierowcę i drogę przed autobusem.

Sylwester Hędrzak
, kierowca doświadczalny Autosanu - Prowadzi się bardzo dobrze, jest zwinny, skręty ma duże jest ciepły w środku jak na jego długość i masę silnik ma bardzo mocny, nie boi, jak to się mówi, żadnej góry.

Autosan na gaz dołączył do pięciu innych typów sanockich autobusów z silnikami Diesla. Wszystkie spełniają normę niskiej emisji spalin, Euro 6. Autobus na gaz to dla Autosanu szansa na poważne zamówienia i pokonanie kolejnego już zakrętu w 185-letniej historii spółki. Nie ma już widma likwidacji a zakład szybko nadrabia straty jako część Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Ewa Latusek, przewodnicząca NSZZ Solidarność - Cieszymy się, minął rok, wynagrodzenie jest na czas są środki w funduszu socjalnym, korzystamy z tych środków oczywiście oczekiwalibyśmy więcej, chcielibyśmy podwyżki wynagrodzeń, chcielibyśmy więcej zamówień, chcemy pracować.

Spółka zwiększyła zatrudnienie o 20 procent z 300 do 365 pracowników. A ta liczba ma szansę jeszcze wzrosnąć, bo biuro konstrukcyjne intensywnie pracuje nad kolejną nowością.

Marek Opowicz, prezes Autosanu - Będzie to autobus na gaz ciekły, to będzie autobus międzymiastowy LNG, będą to dalej autobusy elektryczne, miejskie 9 i 12 metrowe pierwsze autobusy elektryczne zaprezentujemy w ty roku jeszcze.

Autosan będzie teraz walczył o kontrakty z Solarisem, Solbusem, Mercedecem i MAN-em, które również produkują autobusy napędzane gazem.