Według statystyk od 2009 do 2014 na polskich drogach zginęło ponad 500 kierowców, którzy nie mieli zapiętych pasów.

Panie kierowco jak mówiłem grzywna sto złotych dwa punkty za niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa Cena za jazdę bez pasów może być jednak znacznie wyższa. W czasie wypadku siła uderzenia jest tak duża że może wyrzucić kierowcę i pasażerów przez przednią szybę na zewnątrz samochodu. A skutki zwykle są tragiczne.

Dawid Czajka, ratownik medyczny, Przeworsk - Jeżeli mamy na przykład zderzenie czołowe oddziałują wtedy duże siły i bardzo często przez przednią szybę ten poszkodowany, który siedzi z przodu lub z tyłu gdy siedzi na środku wypada przez tą szybę. Te obrażenia są dużo większe niż gdy jest zapięty pas bezpieczeństwa. To są obrażenia najróżniejsze począwszy od złamań mniejszych czyli złamanie kończyny górnej dolnej czy poważniejsze jak złamania kręgosłupa.

Niestety część wypadków kończy się śmiercią, dlatego dziś o konieczności zapinania pasów przypominali w Rzeszowie policjanci drogówki.
Przypominali nie tylko kierowcom, ale też pasażerom - bez zapiętych pasów w czasie wypadku człowiek siedzący na tylnym siedzeniu uderza w kierowcę z siłą około dwóch i pół tony. Prawidłowo przypięte pasy powinny ściśle przylegać do ciała im mocniej pas nas opina tym jest skuteczniejszy.

Im wcześniej poznamy zasady bezpiecznej jazdy, tym lepiej. Dlatego dziś w Szkole Podstawowej nr 7 w Jarosławiu policjanci drogówki - za pomocą specjalnego symulatora - pokazywali uczniom, jak w czasie wypadku albo gwałtownego zahamowania, działają pasy. Według badań przeprowadzonych w Europie pasy bezpieczeństwa zmniejszają o blisko połowę ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń ciała w czasie wypadku drogowego. Nie wszyscy jednak mają tego świadomość. Z raportu opublikowanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że od 2009 do 2014 roku w wypadkach zginęło ponad 500 kierowców i 228 pasażerów, którzy nie mieli zapiętych pasów.