Spektakl plenerowy „Sekrety Szekspira” Teatru Sztuk zakończy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada w Rzeszowie. Przez sześć dni publiczność mogła obejrzeć propozycje dla dzieci i widzów dorosłych, m.in. Teatr Banialuka wystawił niekonwencjonalną inscenizację „Króla Maciusia Pierwszego” w reżyserii Konrada Dworakowskiego.

W tym spektaklu pada niewiele słów. To budowana za pomocą obrazów opowieść o samotności dziecka wobec zadań, które są ponad jego siły. Reżyser - za pomocą kostiumu, gestu, ruchu, obrazu i muzyki - stworzył pole gry dla wyobraźni widzów, którzy mają już za sobą lekturę „Król Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka.

Konrad Dworakowski, Teatr Banialuka - W programie tegorocznej Maskarady znalazły się spektakle, które traktują młodą widownię jak mądrego partnera w ważnej, choć czasem trudnej rozmowie. A przy tym ani przez chwilę nie nudzą bawiąc i wzruszając.

Teatr Baj wystawił spektakl „Gęś, śmierć i tulipan”, Teatr Pinokio „Wielkie pytanie”, a Teatr Animacji „Całe królestwo króla…”. Te festiwalowe propozycje wpisują się w klimat teatru reżysera i scenografa Marcina Jarnuszkiewicza - jego spokojnej narracji, która daje czas na przyjrzenie się kreowanemu na scenie światu.

Tadeusz Kornaś, Uniwersytet Jagielloński - On zmierzał ku metaforze. Jak mówić o śmierci gdy gra tą śmierć człowiek, to ja będę robił miny, ubiorę się w kościotrupa, natomiast lalka potrafi wykonać nieprawdopodobne działania, bo sama jest martwa.

Maskarada to też spotkania z twórcami, warsztaty, wystawy i spektakle plenerowe. Teatr Biuro Podróży - znany ze swojego legendarnego spektaklu „Carmen Funebre” po raz kolejny zmierzył się z tematem wojny. Wystawił „Ciszę w Troi”.